“Mogen wij ook iets inkopen en dan verkopen in jullie webshop?” vraagt Dagmar.
Het is Kerstvakantie, 30 graden, we zitten op het grote terras van onze villa in Sengiggi te ontbijten terwijl ik geniet van mijn oplos Nescafé, het uitzicht op het zwembad, de palmbomen en de grazende koeien bij de buurman.
Omdat er geen betere leerschool bestaat dan de praktijk, stemmen wij meteen in.
“Ja hoor, dat mogen jullie wel, ga maar een product zoeken. Maar jullie moeten wel goed nadenken. Als je ergens in investeert, dan moet je er van ons 10 tegelijk kopen. We gaan er niet maar ééntje inkopen. Dat betekent dus dat je direct een paar maanden zakgeld kwijt bent. En je weet nooit zeker of je het zult verkopen.”
Dat laten ze zich geen twee keer zeggen!
Een jaar geleden hebben Dagmar en Sam dit al eens eerder gedaan. Dagmar kocht een seizoensgebonden product en verkocht niets. Sam heeft wel winst gemaakt.
Dagmar van 14, Sam van 11 en Jade van 10; ze doen alle drie mee. Onze jonge ondernemers!
Ze pakken direct de iPad en gaan online op zoek. Sam weet al snel wat hij wil, hij heeft dan ook binnen een uur beslist wat hij wil inkopen. Hij kiest voor een gelijkwaardig product dat al in onze shop te koop is en goed loopt.
Jade koopt iets in wat ze zelf ook leuk vindt. “Hoe zullen we je product gaan noemen? vraag ik haar terwijl we in het zwembad dobberen, “je weet dat de zoekwoorden om gevonden te worden op het Internet erg belangrijk zijn!”
Dagmar daarentegen neemt haar tijd. Zeg maar gerust; álle tijd. Ze heeft immers eerder haar neus goed gestoten met haar mislukte inkoop van twee jaar geleden (haar voorraad hebben we uiteindelijk, op haar verjaardag, als cadeau, van haar teruggenomen waardoor ze alsnog quitte speelde).
Ze appt haar nichtje en laat zich informeren, ze struint het web af, probeert in te schatten waar haar afzetmarkt ligt en denkt na over hoe ze reclame zal gaan maken. Maar ze beslist niet.
“Dagmar, als je onderneemster wil zijn, dan zul je toch een keer moeten beslissen. Er is altijd een risico. Jij probeert op safe te spelen, dat gaat niet!”
Ze moet lachen om haar eigen gedrag en besluit uiteindelijk om maar liefst 3 producten (dat betekent 30 stuks!) in te kopen voor haar handel. De gemiddelde tiener in NL koopt liever een mobieltje van zijn/haar zakgeld…
Dagen lang blijft de inkoop een ‘trending topic.’ In het zwembad, tijdens het eten, tijdens een drankje. Onze kids blijven ons bestoken met vragen over hun product, hoe ze gevonden gaan worden en of ze nog meer mogen inkopen? Het is een dynamische boel in de villa !
We overleggen met hen over het bedrag dat ze van de winst moeten afdragen voor alle werk eromheen dat ermee gemoeid is. Ze leren hierdoor dat er meer komt kijken bij inkoop en verkoop.
Er wordt geappt met onze agente in China. De producten van Jade en Sam worden direct gevonden en verstuurd naar NL. En ruim een week later staan ze al te koop in onze webshop!
Dagmar heeft pech. Onze agente vindt haar spullen niet in Shenzhen. “Mama, is er al een app binnen (van onze agente)?” vraagt Dagmar. Enkele uren later: “Is er al een app terug?” De volgende dagen: “Heeft ze al iets laten horen?”
Oh, wat duurt dat wachten lang als je hoofd er vol mee zit en je aan de slag wilt!
En het leuke nieuws?
3 dagen nadat Wim de producten online te koop heeft gezet, komt Sam ’s ochtends slaperig de huiskamer binnen. Hij wordt verwelkomt door Wim die hem de hand schudt:
“Gefeliciteerd jongen, terwijl jij lag te slapen zijn er 2 bestellingen voor jou binnengekomen, één uit NL en één vanuit België, je hebt al 2 sticks verkocht!”
Hoi Sam,
Niet alleen een schrijftalent maar ook al een ondernemerstalent!
En pas 11 jaar oud/jong!
Het komt wel goed met jou. Daar twijfel ik niet aan!
Ik wens uiteraard Dagmar en Jade ook heel veel succes met hun kleine onderneming.
Groetjes,Marjo
Prachtig en wat gaaf. Een mooiere leerschool kun je niet krijgen.
Ik ben nu wel benieuwd welke producten de kids hebben uitgekozen.
S6 met het ondernemen en nog heel veel plezier.