Leren onderweg ; een verslag van Dagmar (15 jaar, 3e jaar VO)

Kritisch over de Nederlandse scholen door het reizen

Ik heb veel geleerd van school doen op reis, vooral hoe het anders zou kunnen op de Nederlandse scholen.

Ten eerste heb ik veel meer tijd over omdat ik alleen leer voor het uiteindelijke doel, bijvoorbeeld voor Spaans, ik hoef alleen maar voor toetsen te leren en huiswerk mag ik laten zitten. Je bent zoveel tijd kwijt met al die ‘tussendoelen’ zoals huiswerk wat als je het af hebt toch nooit meer naar wordt gekeken.

Ook ben ik erachter gekomen dat het grootste gedeelte van een schooldag niet leerzaam is en veel sneller kan als je het alleen doet. Ik kan me niet concentreren in de klas omdat ik constant afgeleid raak. Ook gaat er veel tijd verloren in de klas door de leraar die uitlegt terwijl alle informatie al in het boek staat. Voor deze vakken hoef ik eigenlijk niet naar school omdat boeken van tegenwoordig toch alles uitleggen en omdat de presentaties die de leraren gebruiken tijdens de lessen online staan : wiskunde, aardrijkskunde, Frans, biologie, natuurkunde, geschiedenis, Nederlands, economie. Dit zijn al 8 vakken waarmee je veel tijd van lessen mee kan besparen! Ik heb op reis 2 maanden aardrijkskunde lessen in 1 ochtend afgerond, waar ik normaal een paar uur per week voor naar school moet. Ook heb ik een paar weken van wiskunde, een paar weken van natuurkunde lessen en een paar weken van biologie ieder in 1 dag afgerond.

Voor de rest van de vakken is het wel fijner om op school te zijn maar dat zijn maar een paar vakken.

Door dat ik best veel tijd over heb op reis kan ik werken aan mijn eigen bedrijf, ik ben echt niet aan het luieren! Ik zou willen dat je in plaats van de tijd op school die je aan lessen besteed die je gemakkelijk zelf kan doen in veel minder tijd, tijd krijgt op school voor andere dingen, die ieder individueel doet gebaseerd op zijn eigen interesses, bijvoorbeeld door naar het kijken van hele inspirerende interviews van verkopers op Amazon.

Of die tijd kan ook gevuld worden door het les krijgen (in persoon of via video) in vaardigheden waar iedereen wat aan heeft, bijvoorbeeld photoshop, excel bestanden maken, een Google agenda bijhouden, videobewerking, programmeren, presentaties geven of marketing. Ik heb in de eerste van de middelbare een keer les gekregen in Google drive gebruiken, tijdens een natuurkunde les. Dit is denk ik de meest leerzame les van heel mijn schoolperiode geweest want ik gebruik het nu elke dag!

Ik zou het fijn vinden als school de focus zou leggen op 1 ding per keer zoals ik doe op reis, dan krijg je het veel sneller af, je hebt niet zoveel aan je hoofd waar je heel gestrest van raakt en het blijft overzichtelijk.

Doordat ik heb gereisd weet ik dit, het was een soort experiment voor mij, een ervaring die niet veel leerlingen ooit zullen ervaren en dus ook niet zullen weten hoe het anders kan.

Ik zal het wel moeilijk vinden als ik weer in de klas zit en ik weet dat het allemaal veel beter en sneller kan, ik ben nu zeker veel kritischer geworden over het onderwijs.

De moeilijkheden van school doen op reis

  1. Elke keer op reis is het weer eventjes zoeken waar ik mijn huiswerk wil doen. Eigenlijk heeft die plek 2 voorwaarden: een tafel waar je rechtop aan kan zitten en stilte. Soms, als ik veel geluk heb, is deze plek  in de hotelkamer of in het appartement zelf, soms in de lobby of in het restaurant van de plek waar we zitten of in een restaurantje vlakbij. Als ik in een restaurantje zit dan bestel ik een lekkere smoothie, dan wordt huiswerk maken ineens een stuk leuker! Het is niet handig om niet altijd dezelfde plek te hebben voor schoolwerk, maar je vindt altijd wel een oplossing.
  2. Omdat ik de verplichting heb om school bij te houden moet ik soms mezelf wel aansturen om te zeggen dat ik ‘thuis’ blijf tijdens de reis. Als mama en papa (en Sam en Jade) dan bijvoorbeeld motor gaan rijden of een wandeling gaan maken blijf ik in het hotel of waar ik dan ook mijn school doe. Dit is soms wel lastig maar ik weet dat het moet. Ook neem ik soms huiswerk mee als ik weet dat we ergens voor minstens een uur gaan zitten, bijvoorbeeld in een restaurant. Ja, ik wil wel met heel het gezin mee kaarten maar ik moet mijn werk afhebben. Ik leer heel goed om mezelf aan te sturen op reis. Als je dat niet kan kan je ook niet op reis gaan terwijl je op de middelbare school zit.

Ik noem deze twee dingen ‘moeilijkheden’ maar het is maar hoe je ernaar kijkt. Door deze twee ‘obstakels’ leer je positief denken en je leert jezelf kennen.

Ik ben heel blij dat we deze reizen doen, niet alleen om de ervaring maar ook omdat ik mezelf leer kennen, ik word niet zoveel beïnvloed wordt door anderen.

4 reacties op “Leren onderweg ; een verslag van Dagmar (15 jaar, 3e jaar VO)

  • 30 april 2017 om 19:50
    Permalink

    Wat knap van jou , Dagmar om de zelf discipline te hebben om te kunnen leren overall en te kunnen sorteren wat is belangrijk, en te weten hoe je jouw doelen kan bereiken !
    We staan ervan te kijken hoe jullie 3 allemaal door jullie reizen geleerd hebben en doorgegroeid zijn, het lijkt me een fantastische ervaring en kans.
    Genieten jullie ernog van de laatste dagen.
    Wel thuis. In Nederland.

    Beantwoorden
  • 2 mei 2017 om 17:26
    Permalink

    Tjee Dagmar, wat een volwassen kijk op het leven. Vol bewondering heb ik je verhaal gelezen. Verandering begint altijd bij jezelf en dat heb jij bewezen door je kijk op het onderwijssysteem. Als ervaringsdeskundige ben jij nu in staat om voor anderen iets te betekenen op dit vakgebied.

    Als ik jou was, zou ik ook de volgende stap willen zetten. Alles gebeurt met een reden.

    Dikke knuffel en tot binnenkort.

    Hugo xxx

    Beantwoorden
  • 15 mei 2017 om 20:33
    Permalink

    Hoi Dagmar, wat een inspirerend verhaal!! Hou vast deze gedachten en zet ze om naar acties. Jij komt er wel.

    Groetjes,
    Wendy van Haaren

    Beantwoorden
  • 23 juli 2017 om 03:46
    Permalink

    Wow Dagmar, wat een prettig verslag om te lezen. Een kritische blik op het onderwijssysteem, mooi! Ik bewonder je positieve en kritische blik op het onderwijs en het leven. Blijf vooral schrijven! Succes!

    Groetjes, Jolijn Bosch

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *