Het is ochtend, we zitten aan het ontbijt.
“Ik ben allemaal manieren aan het verzinnen om geld te verdienen,“ zegt Sam.
“Dat doe je toch al, je hebt je hele investering van je product terug en je hebt al winst gemaakt! Jade en Dagmar wachten nog steeds op een eerste bestelling.”
Maar het is niet gek dat hij dit zegt, we kijken immers 5 dagen per week naar het programma Shark Tank waarin ondernemers hun ideeën presenteren aan investeerders waarna ze wel / geen deal krijgen en hun bedrijf kunnen uitbreiden met behulp van ‘een Shark. ‘
Zelfs tijdens het spelen met de Lego komt Shark Tank voorbij met termen als investering, percentage en Royalty’s. Ze verkopen Lego blokjes aan elkaar die ze daarna assembleren en als product weer doorverkopen aan elkaar. Met zijn drieën hebben ze al járen een unieke wijze van samenspelen.
Daarnaast horen onze kinderen ons praten over producten, marges, businessplannen, orders, vindbaarheid, Bol.com, samenwerking, klanten, leveranciers, distributeurs, China, India, webshops, uitbreiding of Amazon.
“Nou,” zeg ik, “misschien moet je eens gaan nadenken over iets wat ze in India wel hebben en in NL niet, of andersom.”
In –no time- wordt er flink gebrainstormd door ons allen.
We denken aan een techniek om digitale tattoos, die je steeds kunt veranderen, te ontwerpen (geïnspireerd op Henna) maar dit idee blijkt al te bestaan!
Opeens krijg ik een idee, gebaseerd op Indiase enkelbandjes, waarna Dagmar het idee vertaalt naar een praktische oplossing.
In de weken erna is Dagmar degene die het idee helemaal uitwerkt. Ze gaat op zoek naar een leverancier in China. Ze ontwerpt online designs. In winkels fotografeert ze verpakkingen die praktisch kunnen zijn. Ze leest over patenten aanvragen en copyright.
“Dagmar, als je straks klaar bent met je uitwerking, dan spelen we Shark Tank na. Wij zijn de mogelijke investeerders en jij mag je bedrijf presenteren. Je wilt immers iemand die in je product gelooft en daar dan ook in wil investeren.”
Ik denk terug aan 1e Kerstdag. Ik had niets te lezen en begon daarom, aan het zwembad, notities te maken in de Twinkle top 100 met daarin een overzicht van de grootste online retailers van Nederland. Daarnaast staat er veel informatie in over het binnen- en buitenlandse e-commerce landschap met gegevens over toeleveranciers waarmee de webwinkels samenwerken.
De belangrijkste bevindingen bespreek ik met Wim. Hij is de spil van ons bedrijf. Hij voert uit, is praktisch ingesteld en is de expert op het gebied van techniek. Wim blijft nuchter en realistisch. Ik ben commercieel ingesteld dus samen vormen we een goed team. Hij verzet bergen met werk. Wim is mijn basis, evenwichtig en zorgt voor balans.
We beslissen om al onze producten te vertalen in het Engels, Duits en Frans. Hierbij maken we gebruik van Freelancers die zich online aanbieden.
Reizen brengt ons altijd zoveel meer dan alleen een bestemming. De wereld is ons podium. We bewegen mee in het proces. Of het resultaat heeft, zal pas later blijken.
We (bedrijven, ouders, het Internet, school) kunnen kinderen zoveel breder laten leren. Mogelijk sluit ‘andere’ kennis en vaardigheden beter aan op de arbeidsmarkt van later.
Nederland zou het aloude systeem van lesgeven eens onder de loep kunnen nemen. Ik zou daar graag over meedenken.